بیشتر مواقع با شنیدن نام پروپوزال به یاد دانشگاه و پایان نامه می اُفتیم. اما کاربرد پروپوزال بالاتر از اینه. پروپوزال نویسی، واسه بررسی طرح یا پیشنهادی و تصمیم گیری درباره رد یا تأیید اون، در اقتصاد، تجارت و امور اجرایی بسیار رایجه. در مطلب پیشِ رو با چگونگی نوشتن یک پروپوزال موثر و موثر آشنا میشید.

 

پروپوزال چیه؟

پروپوزال، یک پیشنهاده. پروپوزال ایده ای رو پیشنهاد می ده و بعد با ارائه مدارک و مستندات نشون می ده به چه دلیل اون ایده خوب یا بده.

با وجود کاربرد گسترده ی پروپوزال در کسب وکار و مبادلات اقتصادی، دامنه ی استفاده ی اون محدود به این دو بخش نیس. پروپوزال به وسیله دانشجویان و در موردای علمی در سطح شخصی و حرفه ای استفاده می شه.

قبل از شروع کار: اقداماتِ پیش از نوشتن

بیشتر کار شما، پیش از اینکه اولین جمله رو بنوسید، انجام می شه. بهتره پیش از نوشتن پروپوزال، تموم موارد زیر رو بررسی کنین:

۱. مخاطب تون رو بشناسین

هدف از ارائه پروپوزال اینه که خواننده ی اون قانع شه یک ایده ی خاص ارزش دنبال کردن داره، یا برعکس، دنبال کردن ایده ی نامبرده به صلاح نیس. واسه این منظور، شما باید طرف مقابل خود رو بشناسین. اونا صاحبان کسب وکار هستن؟ دانشگاهی هستن؟ از مسئولین دولتی هستن؟ اگه با صاحبان کسب وکار طرف هستین، شاید در پروپوزال خود بر منفعتای مالی ایده ی پیشنهادی تأکید می کنین. اگه با مسئولین دولتی سر و کار دارین، بهتره بر پرطرفدار بودن ایده تون در بین عموم تأکید کنین.

۲. خودتون تحقیق کنین

قانع کردن بقیه با دلیل به مدارک و داده های دسته دوم، سخت تر و زمان برتره. پس زمانی رو به صحبت با کارشناسان و مطالعه تحقیقات اونا اختصاص بدین.

۳. پیش از نوشتن

قبل اینکه نوشتن رو شروع کنین، یه مدت رو صرف طوفان ذهنی و جمع آوری ایده های جورواجور کنین. پس از اینکه به چندین ایده ی خوب رسیدید، مشخص کنین چیجوری می خواید اونا رو سازماندهی کنین.

۴. بازبینی، بازبینی، بازبینی

هیچوقت به نسخه اول اکتفا نکنین. از دوست یا همکاری قابل اعتماد بخواهید پروپوزال شما رو بخونه و نظراتش رو با شما مطرح کنه. بعد سعی کنین این نظرات رو در نسخه دوم اعمال کنین.

قسمتای اصلی یک پروپوزال

قسمتای اصلی ممکنه بر مبنای پروپوزال شما حذف یا اضافه شن. قسمتای اصلی، که طبق ویژگیای پروپوزال شما ممکنه تنظیم متفاوتی داشته باشن (البته به جز مقدمه و نتیجه گیری)، عبارتند از:

  • مقدمه
  • پیشنهاد
  • برنامه اجرایی
  • نتایج مورد انتظار
  • منایع لازم
  • نتیجه گیری

۱. مقدمه

در مقدمه، پیش زمینه ای از پیشنهاد ارائه می شه و موضوع به مخاطب، که ممکنه با موضوع آشنا یا از اون بی خبر باشه، معرفی می شه.

از بعضی حولوحوش، این بخش مهم ترین قسمت پروپوزاله. شما باید موضوع رو واسه مخاطبان خود توضیح بدین و روشن کنین به چه دلیل این موضوع مهمه. در بیشتر موارد، ارائه حقایق، آمار و داستانای جالب و جذاب، در جلب نظر مخاطبان مؤثره.

معمولا پروپوزال رو واسه حل یک مشکل می نویسند. در این صورت بهتره بر مشکلی که راه حل اونو ارائه میدید، تاکید کنین. با شناخت مخاطبان تون، می تونین به امتیازات این پیشنهاد واسه اونا، اشاره کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چند ایده واسه کسب و کار بعد از ساعت کاری "

۲. پیشنهاد

در این بخش، هدف مشخص می شه. این قسمت باید کوتاه باشه و تنها بر اینکه پیشنهاد شما حقیقتا چیه، تمرکز کنه. اگه پروپوزال شما کوتاهه، چند خط هم واسه این بخش کافیه. جزئیات چگونگی اجرا رو در این قسمت مطرح نکنین.

۳. برنامه اجرایی

چیجوری پیشنهادتان رو به انجام می رسانید؟ چیجوری به مخاطبان ثابت می کنین که آمادگی کافی دارین؟ اینجاست که باید جزئیات اجرا پیشنهاد رو بگید. به این نکات توجه کنین:

الف. مخاطب رو قانع کنین

شما نه تنها باید مخاطبان تون رو قانع کنین طرح شما ایده ی خوبیه، بلکه باید کاری کنین که اونا قبول کنن شما مناسب ترین فرد واسه اجرای اون هستین. تاکید بر تواناییایی که شما رو دارای شرایط انجام این کار می کنه، سودمنده.

ب. جزئیات

در این بخش باید به اندازه ای داده و اطلاعات در اختیار مخاطبان بذارین تا به روشنی نشون بده شما از فرایند اجرا آگاه و بر اون مسلط هستین؛ اما در عین حال نباید با جزئیات بیشتر از حد فنی و کسل کننده، حوصله ی اونا رو سر ببرین.

پ. پیش بینی

پیش بینی مشکلات و مشکلات احتمالی اثر مثبتی داره و به مخاطبان تون نشون می ده شما حولوحوش مختلف پیشنهادتان رو با دقت بررسی کردین و از مشکلات پنهون غافل نشده اید.

۴. عملی بودن

باید نشون بدین پیشنهاد شما عملی و امکان پذیره. می تونین از تجربیات قبلی استفاده و تأکید کنین این پروژه هم درست مثل موارد قبلی قابل اجراه. اگه در گذشته تجربه ای در این مورد نداشتین، روی نکاتی که مخاطب تون مایل به شنیدن اینه، تمرکز کنین. مثلا اگه مدیر شما به انجام به موقع کارا اهمیت می ده، می تونین بر اثر پیشنهادتان بر افزایش سرعت بهره وری تأکید کنین.

۵. نتایج مورد انتظار

در این بخش اهداف پیشنهادتان رو بگید. ممکنه این بخش تکراری و مثل بیان امتیازای پیشنهاد به نظر برسه. اما در این بخش باید دقیقا اصل قضیه رو مطرح کنین.

نکته: این قسمت رو مثل «امتیازات پیشنهاد» ننویسید.

۶. منابع لازم

تهیه ی این قسمت هم ساده س!. واسه به انجام رساندن پیشنهادتان به چه منابعی احتیاج دارین؟ منایع قابل لمس (کاغذ، کامپیوتر، پول و…) و غیرملموس مثل زمان، باید دید شن.

پول-نام-تصویر

۷. آماده سازیای انجام شده

به مخاطب تون نشون بدین که میدونید چه می کنین. هرچه آماده تر به نظر بیایید، شانس قبولی پیشنهادتان بیشتره (یا گرفتن نمره بالاتر، اگه کارتون مربوط به کلاسه).

۸. نتیجه گیری

تاریخچه پروپوزال رو که در مقدمه گفتید، دوباره اینجا تکرار نکنین. اما اگه در مقدمه از تاریخچه سخنی نگفتید، خلاصه ای از پیش زمینه پروپوزال مطرح کنین. در این قسمت می تونین به طور کوتاه همه قسمتای قبلی، یعنی پیشنهاد، برنامه اجرایی، کلیه ی دلایل و…، رو دوباره توضیح بدین.

۹. منابع و مآخذ

مثل هر تحقیق و مقاله ای، منابع و مآخذی که مورد استفاده تون قرار گرفته، اشاره کنین.

منبع : letterpile.com


دسته‌ها: آموزشی