لوگوی شرکت شما تصویر کوچکیه که قراره حرفا ی بزرگی بزنه. لوگو بیان تصویریِ تموم چیزیه که معنای یک شرکت رو شکل می بده. نگاهی به قوس طلایی رنگ مک دونالد یا تیک معروف شرکت نایک بندازین که چقدر خوب تونسته ان به معنای این شرکتا تجسم ببخشند. با وجود اینجور اهمیتی هنوز خیلی از شرکتا هستن که قصد ندارن به طراحی برابر با اصولِ این بخش کلیدیِ هویت سازمانی توجهی کنن و سرسری از اون رد می شن.

 

در حالت ایده آل قراره لوگوی شرکت شما مشتریان جدید عایدتان کنه و اثر ساده ی خوبی بر شرکای کاری شما بزاره. یک لوگوی خوب می تونه بین شما و مشتریان شما وفاداریِ مطلوب رو شکل بده، هویت برندتون رو بسازه و نمایی حرفه ای از یک کار و کاسبی پایدار نصیب تون کنه. مثلا لوگوی «دستان امن» آل استیت (Allstate) رو در نظر بگیرین. این لوگو به دلیل اینکه سمبلی از مراقبت و اعتماد رو نشون می ده به سرعت احساس گرمی رو درباره شرکت منتقل می کنه.

با کمی فکر و خلاقیت لوگوی شما می تونه شاخصها ی مثبت کسب و کارتون رو به سرعت و به شکل تصویری به نمایش در آورد. در مورد مک دونالد اون قوس طلایی جدا از اینکه اینکه اول نام این شرکت (M) رو تداعی می کنه، واقعا در معماری ساختمان ساده ی این فست فود جهانی وجود داشته.

خلاقیت-خلاقانه

شکلای مختلف لوگوها

سه نوعِ کلی لوگو هست. لوگوهای ساخته شده از حروف که با دستکاری حروف ساخته می شن و در ایران با نام لوگو تایپ شناخته می شن که نماد کلمه ای/نوشتاری یک کسب و کاره، مثل لوگوی آی بی ام (IBM)، مایکروسافت و سونی. هنگام طراحی این نوع از لوگو لازمه با دستکاری فونتا و حروف نام خود رو جدا کنین.

لوگوی مک دونالد

لوگوهای نوع دوم اونایی هستن که ماموریت یک شرکت رو به تصویر میکشن، مثل وقتی که شرکت نقاشیِ ساختمان در طراحی لوگو تصویر قلم مو رو به کار ببره. نوع سوم لوگوها اونایی هستن که از تصاویر ذهنی استفاده می کنن مثل تیکِ نایک که هم حالا با برند این شرکت به ذهن میاد.

امریکوس رید (Americus Reed) استاد بازاریابی در دانشگاه پنسیلوانیا که تحقیقاتی رو درباره محرکا ی همذات پنداری و وفاداری مشتریان به یک برند رهبری کرده می گه: «این نوع طرحا تا زمانی که شرکت بتونه معنای ضمنی لوگوی ذهنی رو در مورد شرکت خود تو ذهن مشتریان جا بندازه، سمبل معنای مشخصی نیستن.» ساختن پلا ی ذهنیِ معنایی زمان بر و هزینه برداره. تیک یا سوشِ نایک (swoosh: صدایی که در اثر حرکت سریع و بعدا جابجایی هوا ایجاد می شه) به خودی خود معنایی نداره، مگه معنایی که نایک چند سال واسه ساختن اون از راه بازاریابیا ی زیرکانه سعی کرد. نایک از راه این سعیا ی عامدانه تونست لوگوی تیک خود رو به «نشونه ای هویتی» واسه یک زندگی ورزشکارانه تبدیل کنه.

لوگوی نایک

کسب و کارای در حال رشد کمتر می تونن از پس هزینه ها ی زیاد و چند سال ی طولانی سعی واسه جا انداختن این ارتباطات معناییِ لوگوهای ذهنی برآیند. پس شاید لوگویی که معنای شرکت یا کاری که انجام میدید رو به طور روشن نشون بده انتخاب بهتری باشه. حتی اگه با یک دستکاری روی حروف نام شرکت شما لوگویی عمومی و نامتمایز به دست بیارین، گری پریستر (Gary Priester)، طراح لوگوی اهل نیومکزیکو و مدیر سایت gwpriester وابسته به شرکت طراحی «گروه بلک پوینت» می گه: «مشتریان باید قادر باشن تنها با نگاه کردن به لوگوی تون بفهمن کار شما چیه.»

چه جوری طراحی لوگو رو شروع کنیم؟

پیش از شروع طراحی یا یادگیری اینکه چیجوری یک لوگو بکشین، معنایی رو که قراره به وسیله لوگو انتقال یابد به روش هایی شیوا بگید. سعی کنین تصویر و ماموریت شرکت رو در یک جمله بنویسین تا سعیا ی تون رو دور همون جمله متمرکز کرده و موقع طراحی برابر با اون جمله عمل کنین.

۱. به لوگوی بقیه کسب و کارا در صنعت خود نگاهی بندازین

رقبای شما از طرحا ی جدی و محافظه کارانه استفاده می کنن یا از طرحا ی جلب توجه کننده؟ به این فکر کنین که چه جوری قراره از رقبا جدا شید. روی پیامی که قصد انتقال اونو دارین تمرکز کنین. درباره اینکه چه تصویری از شرکت تون قراره در خطر دید بقیه بذارین فکر کنین. می خواید یک شخصیت مشخص داشته باشه؟ مثلا جدی یا مهربون؟ چه چیز لوگوی شما رو نسبت به لوگوی رقبا منحصر به فرد می کنن؟ پسند مخاطبان فعلی شما چیه؟ این عاملا ی باید نقشی کلیدی در کُلیت طراحی یا بازطراحی لوگوی شما اجرا کنن.

شخصیت

۲. لوگوی خود رو تمیز و کاربردی بسازین

لوگوی شما قراره هم روی کارت ویزیت و هم روی کامیون به یک اندازه خوب به نظر برسه. یک لوگوی خوب باید اندازه پذیر باشه، خیلی راحت بازتولید شه، به یادماندنی و جدا باشه. نمادها (Icons) بهتر از تصاویر (Photographs) هستن، چون که تصاویر ممکنه در بزرگ و کوچیک شدنای کلان اندازه، سخت فهم و مبهم به نظر برسن. مطمئن شید لوگویی که طراحی می کنین قابل افزایش در چاپ سیاه وسفید باشه، مثلا لوگو در حالت چاپ سیاه و سفید در به همون اندازه چاپ رنگی مشخص و روشنه یا نه و اینکه می شه از اون در فکس هم استفاده کرد؟

۳. نام شرکت شما روی طراحی لوگوی تون اثر می ذاره

اگه نام یک شرکت D.C. Jewelers باشه شاید بخواهید واسه برجسته کردن حروف (به ویژه وقتی اسم شرکت تون حرف اختصاری یا سرواژه هم داره) از یک فونت مُد روز و زائده دار استفاده کنین. اما واسه شرکتی که اسمش مثلا «چاپ صاعقه » است لوگو باید یک اجرای خلاقانه داشته باشه مثلا همونطور که حدس میزنین، در این مورد لوگو می تونه شامل نمادی از صاعقه ی نور باشه.

از لوگو واسه ترسیم منفعت کلیدی شرکت خود بهره بگیرین. بهترین لوگوها اونایی هستن که با یک تصویر یا تصویر و نه با کلمات، توضیحی لحظه ای به بیننده ارائه میدن. مثلا لوگوی شرکت «چاپ صاعقه» شاید باید به منفعت «بسیار سریع و تضمین شده بودن خدمات چاپ» این شرکت اشاره کنه. تصویر صاعقه ی نور می تونه طوری دستکاری شه تا مفاهیم سرعت و اطمینان رو با هم به بیننده منتقل کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری یک پروپوزال بنویسیم؟ "

۴. از تصاویر آماده ی کامپیوتری (clip art) استفاده نکنین

گرچه استفاده از این تصاویرِ آماده و در دسترس وسوسه کننده س، باید گفت کپی ورداری از این تصاویر زیادی آسونه. تصاویر اورجینال نه تنها تاثیرگذاری بیشتری در بیان معنی خاص شرکت شما دارن، بلکه شما رو از بقیه جدا می کنن.

۵. در طراحی زیاد هم از مُد روز پیروی نکنین

اگه در فکر طراحیِ دوباره ی لوگوی قدیمی تون هستین، باید بدونین خطر سردرگم کردن مشتری یا بدتر از اون بیگانه کردن اونو به جون می خرید. راه دیگر، ایجاد تغییرات تدریجی در لوگوی تونه. طبق گفته پریستر شرکت مواد غذایی کواکر اوتز (Quaker Oats)، مَرد کواکری روی بسته ها ی خود رو واسه جلوگیری از کاهش اعتماد مشتریانش در یک بازه ی زمانی ۱۰ ساله به مرور تغییر داد. مقاله ای با زبون طنز درباره این تغییرات زیاد با عنوان «روند تکامل مرد کواکری» منتشر شده که می تونین واسه دیدن عکسا بهش مراجعه کنین. به خاطر داشته باشین که در حالت کلی نباید برنامه ای واسه تغییر چندباره ی لوگوی خود داشته باشین، به جای اون باید لوگویی رو طراحی کنین که واسه ۱۰ تا ۲۰ سال و حتی بیشتر دووم داشته باشه. این دووم حاصل یک طراحی خوبه. واقعا زمانی که پریستر طراحی لوگویی رو به اتمام میرسونه توقع داره اون مشتری رو بار دیگر ملاقات نکنه.

۶. رنگ لوگو رو با دقت انتخاب کنین

قیمت یکی از مواردیه که باید هنگام بررسی گزینه ها ی رنگی بهش توجه کنین. لوگوی پنج رنگ ممکنه باشکوه باشه اما وقتی نوبت چاپ اون روی وسایل تبلیغاتی برسه، قیمت خیلی جذابی رو جلو شما نمی ذاره. لوگوی چند رنگ واسه بازتولید در رسانه ها یی که تنها از یک یا دو رنگ پشتیبانی می کنن مناسب نیس. آخرش به استفاده از سه رنگ براتون کافیه مگه در صورتی که واقعا حس کنین که استفاده از رنگا ی بیشتر ضروریه.

لوگو می تونه در رسانه ها ی مختلفی به کار برده شه که بعضی از اونا عبارتند از: زبون نشونه ها ، ، ماشینا و بسته بندیا ی تحویل کالا. به خاطر داشته باشین که بازتولید لوگو ممکنه در بعضی از این کاربردها با محدود کردن روبرو شه. لازمه درباره تئوری رنگا و روانشناسی اونا مطالعه کرده باشین تا رنگ لوگوی شما چیزی که می خواید رو منتقل کنه. لوگوی خود رو در سه حالت تک رنگ، دو رنگ، و سه رنگ بررسی کنین.

یک طراح استخدام کنین

با اینکه سوگیریِ ذهنی واسه یافتن ایده ی لوگو، یه قدم لازم در تولید تصویر کسب و کارتونه، اما اشتباهه اگه بخواهید کل مراحل رو خودتون به اتمام برسونین. ممکنه به نظر برسه بهترین راه جلوگیری از مخارج زیاد، نبود مراجعه به یک مرکز طراحی حرفه ای باشه. این مراکز واسه طراحی یک لوگو چیزی بین ۴ تا ۱۵ هزار دلار خرج روی دست شما می ذارن. اما به خاطر داشته باشین طراحان مستقلی هستن که با مبالغ بسیار کمتری کار شما رو انجام میدن. طبق گفته استن اِوِنسون (Stan Evenson) موسس گروه طراحی اونسون، کارآفرینانِ دارای بودجه ی کم باید از طراحان مختلف قیمت بگیرن. طراح آزادکار (فریلنسر) زیادی هستن که طبق تجربه کاری شون قیمتی رو بین ۱۵ تا ۱۵۰ دلار واسه هر ساعت از شما طلب می کنن.

اما دقت کنین تنها به دلیل قیمت کمی که کسی پیشنهاد می ده اونو استخدام نکنین، کسی رو پیدا کنین که با زمینه کاری شما و رقبای تون آشناست. اگه در این حالت بازم هزینه طراحی واسه شما گران تموم می شه، اونسون می گه: «به یاد داشته باشین که یک لوگوی خوب کمه کم ده سال قراره واسه شما کار کنه، اگه به استهلاک این هزینه طی بازه ی زمانی ده ساله نگاهی بندازین، می ببینن که آنقدرها هم گران تموم نمی شه.»

حتی اگه سلیقه ی خوبی در انتخاب رنگ دارین و میدونید که لوگوی شما قراره چیجوری باشه، بازم باید با یک طراح حرفه ای مشورت کنین. به چه دلیل؟

چون اونا میدونن که طرح یک لوگو خیلی راحت توانایی چاپ یا استفاده به عنوان امضا رو داراس یا نه. ممکنه شما لوگوی زیبایی طراحی کنین اما این لوگو توانایی انتقال مناسبی واسه چاپ نداشته یا هزینه چاپ اون زیاد باشه. در آخر این لوگوی شرکته که پایه تموم فعالیتا ی تبلیغی و آگاهی رسانی شما رو شکل می ده، پس با کم هزینه بیشتری که واسه طراحی اون می پردازید می تونین شاهد بازدهی واقعی اون در آینده باشین.

استفاده و محافظت از لوگوی طراحی شده

حالا که لوگویی طراحی کردین که ماموریت شرکت شما رو در یک نگاه تجسم بخشیده، باید این نشون تجاری رو ثبت کنین تا بقیه نتونن از اون کپی کنن. می تونین واسه ثبت لوگوی شرکت خود از راه این آدرس در سایت ثبت اسناد و املاک کشور اقدام کنین.

بعد از اینکه لوگوی خود رو به وسیله ثبت قانونی محافظت کردین، هر جایی که می تونین: روی کارت شرکت، لوازم التحریر، سربرگ، بروشور، ، سایت و هر جای دیگری که نام شرکت رو استفاده می کنین اونو به کار ببرین. این کار به ساختن تصویر شرکت شما، به چشم اومدن شرکت تون و در حالت ایده آل به گسترش کسب و کارتون میرسه.

ساختن لوگو به نظر کار ساده ای میاد، البته می تونه اینطور باشه، فقط به خاطر داشته باشین موقع طراحی لوگو مشتریان و طبیعت شرکت خودتون رو در نظر بذارین. در آخر اینکه وقتی در ساخت یک نشون تجاریِ متوازن به موفقیت برسین، این نشون تو ذهن بقیه تبدیل به سمبلی مثبت و شناخته شده از اجناس و خدمات شما میشه.

منبع : Entrepreneur


دسته‌ها: آموزشی