دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه موانع سازمانی استقرار سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت

قسمتی از متن پایان نامه :

آثار و نتایج مالی

از سوی ”زاس“[1] نیز همین معیارها برای تعیین درجه موفقیت سیستم‏های اطلاعاتی معرفی گردیده می باشد (zwass, V. 1992, 54, 746)

خانم و آقای ”لاودن“ عوامل موثر در موفقیت و شکست سیستم‏های اطلاعاتی را به سه دسته تقسیم می‏نمایند.

1- عوامل فنی

2- عوامل مدیریتی

3- عوامل سازمانی

عوامل فنی مسائل نقص فنی در طراحی، عدم توانایی در تشخیص نیازهای کاربران و کابوس نگهداری و بهبود و به گونه کلی مسائل مربوط به نرم افزار و تهیه و طراحی آن را شامل می‏گردد.

عوامل مدیریتی و سازمان هم به گونه عمده به مسائل انسانی و تشکیلاتی سازمانهای بکارگیرنده سیستم‏های اطلاعاتی و مواردی همچون مساله تغییر و مقاومت در برابر آن، نفوذ و احاطه کاربران، فاصله ارتباطی کاربر و راهبر با طرح سیستم، طرفداری مدیریت و سطح پیچیدگی و مخاطره در اجرای سیستم باز می‏گردد (Landon, k. & Landon, j, 1991, 25, 318- 319).

”زاس“ عوامل موثر در موفقیت سیستم‏های اطلاعاتی را به هفت عامل دسته بندی و تقسیم می‏نماید. (Zwass, v. 1992, 748)

1- طرفداری مدیران

2- تعامل مناسب و کافی بین طراح و کاربر (راهبر) سیستم

3- تطبیق اهداف سیستم با اهداف سازمانی

4- مدیریت تغییر

5- مدیریت صحیح و مناسب بر پروژه توسعه سیستم

6- کاربران و راهبران دارای انگیزه و آموزش دیده

7- کیفیت برتر سیستم.

”موریک و مانیسون“ محدودیتهایی را  که برای طراحی (MIS) در سازمانها وجود دارند  به دو دسته تقسیم نموده‏اند. (Murdick, R. G & Munson, j. G, 1986, 34, 517)

1- محدودیتهای داخلی

2- محدودیتهای خارجی

همانگونه که در نمودار شماره (1-1) نشان داده شده می باشد محدودیتهای داخلی یا درون سازمانی شامل شش عامل طرفداری

[1] . Vladimir zwass

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف پژوهش

اهداف اصلی:

اهداف اصلی از اجرای این تحقیقات شناسایی وپی بردن به عوامل سازمانی موثربازدارنده که موجب می گردد تا سیسستم های اطلاعاتی مدیریت به صورت درست استقرار نیابند :

  • کسب اگاهی از ارتباط موثربین عوامل تکنولوژی ورویه ها وروش های موجودورفع موانعی که باعث عدم استقرار صحیح MIS می گردد
  • مطالعه سطح دانش واطلاعات مدیران از اصول بکار گیری صحیح MIS ودر صورت احساس نیاز اقدام به برگزاری واجرای دوره اموزشی ضمن خدمت بصورت کارگاهی وبالا بردن سطح دانش کارکنان ومدیران  وترغیب به مشارکت در بکارگیری سیستم MIS در شرکت وپشتیبانی از تصمیم گیری آنان به عنوان عوامل مهم کلیدی در نحوه استقرار سیستمها .

اهداف فرعی :

  • افزایش عملکرد و کارایی و صرفه جویی در نیروی انسانی وپیشگیری از هدر رفتن اوقات کاری کارکنان.
  • مدیریت بهینه نیروی انسانی ومدیریت زمان وکسب اطلاعات جدید با در نظر داشتن تغییرات ساختار سازمانها و پیشرفت تکنولوژی در امور ارتباطات جهانی.
  • بهره گیری از اطلاعات مکانیزه شده وپردازش اطلاعات دریافت شده ازدرون وبرون سازمان وهمگرا سازی با اهداف اصلی ، حل تنگناهای موجود وکاهش هزینه ها.